Skip to main content

Kolové rýpadlo Volvo EWR130E s exkluzivními parametry

Volvo ECR130E

Kolová rýpadla se zkrácenou zádí jsou mezi stavaři vyhledávaným artiklem. Švédský výrobce strojů Volvo přichází v tomto roce na trh s očekávanou novinkou: kompaktním kolovým rýpadlem s krátkou zádí v kategorii 11-13 tun, modelem EWR130 E. Tento typ navazuje na své větší sourozence: 15ti tunu  EWR150E a 17ti tunové kolové rýpadlo EWR170 E, představené v roce 2018. První zveřejněné materiály k nejmenší 13titunové novince naznačují, že se máme na co těšit. EWR130 E nabídne nejmenší zadní poloměr otáčení (1550 mm) na trhu a rovněž výborné dosahy a nosnosti, dané nízko položeným těžištěm a vyšší váhou stroje. Samozřejmostí u Volva je také bohatá výbava ve standardu a široká paleta prvků volitelné výbavy.

12 900 / 14 400

Provozní hmotnost

90 / 2 000

Výkon motoru (kW při ot./min)

35 / 3

Max. rychlost (silnice / krabí chod) (km/h)

Jednou z nesporných výhod kolových rýpadel je vedle jejich univerzálnosti také vyšší rychlost. Pro přesuny s naloženou lopatou má nové rýpadlo EWR130 E hydraulicky odpružený výložník. Funkce, tlumicí nárazy do lopaty, se automaticky aktivuje při rychlosti nad 5 km/h. Nová je také funkce automatického zabrzdění stroje (při rychlosti 0 km/h se aktivuje provozní brzda a zámek oscilace a strojník může bez obav začít s výkopem).

Multifunkční joystick v sobě u Volva spojuje ovládání  směru jízdy, výložníku, radlice, ale třeba i předního stěrače. V rámci volitelné výbavy lze objednat plně polohovatelný joystick L8, uložený ve speciálním kulovém kloubu (strojník si tak nastaví úhel, pod kterým chce joystick ovládat).

Výkonná hydraulika neset pečeť výrobce Rexroth, hlavní hydraulické čerpadlo je od výrobce Danfoss. Maximálka, dosažitelná na silnici, činí 35 km/h, v členitém terénu kolem 9 km/h a při krabím chodu (volitelná výbava) je rychlost 3 km/h. V nabídce je typ s jednou či nově také s oběma řiditelnýma nápravama (plus volitelně krabí chod  – stejné natočení obou náprav).

Volvo ECR130E

Některá použitá řešení jsou v této třídě buď úplně nová, nebo minimálně nestandardní, a používají se spíše u těžších strojů. K novince jsem získal od oficiálního dealera stavebních strojů Volvo v ČR (společnost Ascendum Stavební stroje Czech s. r. o.) exkluzivní materiály a na základě nich se pokusím tento multifunkční, výbavou nabitý stroj, představit v podrobnějším článk…

Celková váha nového kolového rýpadla EWR130 E se pohybuje v závislosti na typu provedení a výbavy od 12,9 t (rameno 2,1 m, pneumatiky 500/45/20 v jednomontáži a paralelní zadní radlice) až po 14,4 t (rameno 2,4 m, 9-palcové pneumatiky v dvojmontáži, přední dělená radlice, zadní „in-line“ podpěry a obě řízené nápravy). Dosah stroje při kopání je od 8,44 do 8,67 metru. Už zmíněné nízko položené těžiště spolu s masivním pevně namontovaném výložníkem (bez otočného čepu) se podepsalo na mimořádné stabilitě stroje. Ostatně moc podobných rýpadel, které by zvládly přemístit do vzdálenosti 6 metrů  od stroje břemeno o váze až 4,3 tuny, u nás nenajdeme. Podíváme-li se na další parametry, zaujme nás také  vysoká  trhací (až 61,6 kN) a vylamovací síla (82,7 kN) stroje.

K technickým parametrům zbývá snad dodat, že srdcem je přeplňovaný dieselový motor Volvo D4J s vysokotlakým vstřikováním paliva, který dodává výkon 90 kW při 2 000 ot./min. Aby mohl stroj pracovat například v úzkých uličkách, může být volitelně vybaven speciálními zadními „in-line“patkami, které nepřesahují šířku stroje. Každá patka může být spouštěna zvlášť, rameno patky je z masivní oceli a je perforované (aby jím propadla hlína a nezachytávala se). Rýpadlo může být na přání dovybaveno certifikovaným (TÜV) závěsem pro připojení vozíku. Praktická věc zejména pro ty, kteří si potřebuji na stavbu dovézt vícero příslušenství. Připojit lze nebrzděný přívěs do 3 tun, nebo brzděný až do hmotnosti 8 tun.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy.
Learn more

Load video

Další praktické detaily a funkce

Zajímavostí a rovněž novinkou je zadní dvoudílná radlice. Dělená čepel pomáhá vyrovnat stroj na nerovném podloží. Blatníky jsou ocelové, s velkou plochou, zakrývající kola.Podívejme se ještě na další vychytávky, které výrobce do nové „kolovky“ umístil. Nejmodernější LED světlomety s vysokou svítivostí už jsou dnes spíše standardem. Volvo přidává efektní (i efektivní) podsvícení madel zábradlí a nástupních schodů. Na přání lze toto přístupové osvětlení ovládat na dálku. Velmi praktický je úložný box, umístěný ve spodní části pod kabinou.  Vnitřek boxu lze pomocí speciálního pořadače přestavět dle potřeby do pěti různých uspořádání, jeho nosnost je 120 kg. Protože se předpokládá, že EWR130 E bude nasazována s rozmanitým příslušenstvím, najdeme na palubě tzv. AMS systém (Attachement Management System). V podstatě jde o to, že stroj si umí sám nastavit hydraulické tlaky podle připnutého příslušenství. V paměti AMS je uloženo 32 předvoleb (!) včetně předvolby pro tiltrotátor Steelwrist® (továrně dodávaný; stroj má pro tento tiltrotátor předpřípravu včetně ovládání integrovaného do joysticku). V oblasti ovládání je dostupná funkce  Comfort Drive Control; tedy řízení pomocí joysticku (u EWR130 E až do rychlosti 20 km/h.).

Snadnější údržba

Volvo si dalo záležet, aby byla údržba rýpadla co možná nejednoduší. Ke všem důležitým servisním bodům (mazací místa, filtry apod.) se lze dostat ze země po odklopení masivních bočních dvířek. AC kondenzátor je připevněn pomocí pružné západky; po jejím odjištění se lze pohodlně dostat k ventilátorům. Pohodlný a bezpečný je také pohyb na horní nástavbě (zábradlí je rozmístěné tak, aby nenarušilo výhled ze stoje, ale zároveň poskytlo oporu na místech, kam se obsluha občas potřebuje dostat). Jak tvrdí oficiální materiály výrobce, všechny prvky, použité v tomto stroji, byly otestovány a konzultovány přímo na reálných stavbách se zákazníky (ostatně tento model „sběru reálných dat“ využívá vícero výrobců, zpravidla ti největší, kteří mohou do vývoje více investovat).

Podtrženo sečteno…

Volvo EWR130 E je mašina, na kterou se těším. Líbí se mi celkový koncept stroje („univerzál skoro na všechno“), jeho design a také celá řada promyšlených detailů, které bych u mnohé konkurence těžko hledal. Jsem zvědavý, jaká bude reálná odezva uživatelů a zda-li budou slibované parametry dosažitelné řekněme v českých podmínkách. V jedné věci ale mám jasno: Volvo EWR130 E je přesně ten typ stroje, o kterém se povedou vášnivé debaty a polemiky na sociálních sítích. Je-li pravdou to, co se slibuje v interních materiálech Volva, osobně jsem přesvědčen, že nápor chronických „facebookových“ kverulantů tohle nové Volvo hravě odrazí. Uvidíme.

Press contact

Antonín Jaroš
Sales Director

[email protected]
T: +420 602 213 595

Credit: Ascendum & Volvo CE
Plzeňská 245, 252 19
(Publication free of charge – copy requested)