Skip to main content


Na návštěvě u rypadla VOLVO EC250EL s maximální

výbavou a 3D nivelací

06.10.2022

Současné stavební stroje jsou si často co se týče výbavy nebo výkonů podobné. O to větší máme radost, když dostaneme do redakce tip na nějaký zajímavý stroj, který se něčím liší. Přesně takovým je pásové 25ti tunové rýpadlo Volvo EC250E L, které provozuje společnost Metrostav.a.s. Nejprodávanější model ve své třídě je vybaven nejmodernější 3D nivelací Trimble a maximální výbavou, která je v této kategorii vůbec možná. Řada doplňků na rýpadle byla dokonce dělaná na zakázku. Za Volvem jsme se vydali do Plané nad Lužnicí, kde probíhá výstavba příjezdových komunikací do místní teplárny.

Stavba komunikací u teplárny v Plané už je druhou větší zakázkou, kde bylo toto Volvo nasazeno. Svou premiéru si odkroutilo v ještě o něco zajímavější destinaci – v areálu jaderné elektrárny v Dukovanech, kde pracovalo zhruba dva měsíce.  S rýpadlem nás seznamuje sympatický strojník Karel Dobiáš. Na první pohled je poznat, že stroje a vše kolem nich ho baví. Na rýpadle sice stabilně nepracuje (jeho domovský strojník má právě dovolenou), nicméně stroj zná a s 3D systémem si také rozumí.

Volvo EC250E 3D

„Potřebovali jsme nějaký výkonný stroj na stavbu silnic a dálnic. Nebavilo nás neustále čekat na geodeta, tak jsme pořídili tohle Volvo s 3D systémem. Teď si můžeme body a výšky pohodlně hlídat sami,“ říká o výhodách této konfigurace Karel Dobiáš. Nainstalovaný 3D systém od Trimblu je jednou z alternativ, které k těmto strojům nabízí jejich oficiální tuzemský prodejce, společnost Ascendum Stavební stroje Czech s. r. o. (dále jen Ascendum). „Na 3D systém mají Volva už tovární přípravu. Hardwarově je tedy mašina nachystaná, softwarově to řešíme individuálně buď ve spolupráci s výrobci Trimble, Leica nebo Topcon, dle přání zákazníka,“ říká k 3D konfiguraci Antonín Černý, prodejce společnosti Ascendum.

Volvo EC250E 3D

Díky 3D nivelaci přesný jako robot…
Nivelační 3D systém na rýpadle je obrovský pomocník, hlavně při větších infrastrukturních projektech jako jsou stavby dálnic, silnic, železnic, mostů – zkrátka všude tam, kde je potřeba maximální přesnost. S nainstalovaným systémem pracuje strojník nového Volva s odchylkou ±2cm. Pro práci ve ztížených podmínkách (například v hlubokém zářezu, jámě, lese apod.) je možné rýpadlo řídit pomocí totální stanice. Ta zajišťuje stabilní přesnost bez ohledu na vnější podmínky.  Rýpadlo vybavené 3D nivelačním systémem přináší majiteli kromě výše zmíněné přesnosti další podstatné benefity: úsporu materiálu, menší náklady na geodetické práce, menší spotřebu paliva a opotřebení stroje, minimalizaci chyb, způsobených lidským faktorem, nebo sdílení dat mezi jednotlivými stroji na stavbě. Podle zkušeností dodavatele, společnosti Construction SITECH CZ, se úspory na středně velkém stavebním projektu pohybují i v řádech statisíců.

Nivelační systém Trimble pracuje na polo-automatickém principu: podle digitálního modelu terénu si sám pohlídá roviny, svahy a úhly a komplexní stav prací se strojníkovi zobrazuje graficky na dodatečně namontovaném barevném displeji v kabině. „Nemusím si neustále hlídat rovinu, hrabu  v podstatě jen od sebe nebo pod sebe. To samé, když dělám se svahovkou příkopy, nastavím si požadovaný úhel na lžíci a jedu,“ popisuje svou zkušenost strojník Karel Dobiáš. Jak dodává, práce je sice o něco pomalejší, ale velmi přesná, takže se nemusí k některým úsekům opakovaně vracet a ve výsledku se naopak spoustu času ušetří. Jak přesně 3D nivelace od Trimble funguje, si popíšeme v samostatném odstavci mimo text, teď ale pojďme zpátky ke stroji.

Designovka „Made in Volvo“
Volvo EC250E L je pěkná „raketa“ na pásech. Stroj působí reprezentativně i v základní výbavě, a co teprve v této konfiguraci. High-tech dojem umocňuje dvojice stožárů Dig Assist s GPS anténami na zádi stroje i přijímací antény na střeše kabiny a samozřejmě, že své udělají i kouřová skla oken (speciální folie, pohlcující UV záření). K tomu si přidejme robustní rameno a pásy a je jasné, že za tímto strojem se otočí snad každý. Také výbava stroje strojí za to, obsahuje snad všechny prvky volitelné tovární výbavy. Jen tak namátkou sem patří například speciální roletky, komplexní výbava pro 3D včetně vysoce kontrastního monitoru, automatické centrální mazání nebo dvojice nejmodernějších továrních joysticků L8 s integrovanými ovladači pro naklápěcí hlavu. Joysticky jsou pořádně masivní pádla s výborně tvarovanou horní částí a zajímavým designem

(emblém Volvo v dolní části) a dobře nejen vypadají, ale i fungují. Ovládání není zbytečně přeposilované a strojníkovi poskytují příjemnou zpětnou odezvu. Pohodlí v kabině zvyšuje rovněž kompresor se vzduchovou pistolí pro vyfoukávání nečistot, která je umístěna za sedačkou. Mimochodem, toto účinné řešení pro udržování pořádku v kabině dodává Volvo ve standardní výbavě. Z dalších bonusů se nám líbí dnes už také nezbytné ovládací menu v češtině (nivelace + obsluha stroje). Na mašině najdeme i výbavové prvky, které nejsou tovární, ale byly dodělávané na zakázku dle specifických požadavků zákazníka. Sem patří výše zmíněné polepy skel a také nezávislé topení od známého výrobce Eberspächer. Velmi účinné topení si může strojník dopředu naprogramovat, takže ráno v zimě přijde už do vyhřáté kabiny.

Volvo EC250E L – Technické parametry

Provozní hmotnost (kg): 26 010 – 31 650
Výkon (kW/ ot.min): 168 / 1 600
Kapacita lžíce (m3): 0,56 – 1,76
Max. dosah (mm): 10 340
Max. hloubkový dosah (mm): 7 060
Max. výsypná výška (mm) 2: 7 040
Rypná síla (lžíce) (kN): 188 / 205

2 Standardní výložník + násada 3,05
3 Normální režim / Režim se zvýšeným výkonem

Zkušenosti z provozu
Na jízdní dojmy se ptáme Karla Dobiáše, který se mezitím pohodlně usadil v kabině a připravuje se na kalibraci 3D systému. „Je to rychlý, silný a hlavně přesný stroj s bohatou výbavou. Z výbavy se mi kromě nivelace hodně líbí například nezávislé topení,“ hodnotí Karel Dobiáš a dodává: „V porovnání s mým  bagrem se podvozek Volva občas více zhoupne, ale to je dáno odlišnou konfigurací stroje.“ Co se týče hospodárnosti, i tady si Volvo připisuje plusové body. Při provozu v těžbě je počítačem udávaná zprůměrovaná spotřeba paliva 12 litrů na motohodinu, což je velmi slušná hodnota. Stojí ovšem za zmínku, že Volvo nabízí stejný model rýpadla také v hybridní verzi, u které by spotřeba měla ještě o pár litrů klesnout. Že to není jen katalogový reklamní tahák dokazuje zkušenost firmy POLANSKÝ GROUP a.s., která do své flotily pořídila ještě o 5 tun těžší stroj (Volvo EC300 EL Hybrid) a dlouhodobá vykazovaná spotřeba se pohybuje dokonce pod 9 litry! Máme přislíbeno, že se za tímto unikátním hybridním rýpadlem vypravíme v některém z dalších čísel Stavební techniky.

Technický pokrok v každém směru
Jak bylo řečeno výše, rýpadlo Volvo EC250E spolu s EC300E patří v této hmotnostní kategorii k nejrozšířenějším strojům na trhu. Na každé klíčové součásti stroje je patrný rukopis švédského výrobce, ať už se jedná o podvozek, hydrauliku, nebo motor. Pojďme ale postupně. Hnací jednotka D8M Volvo patří k nové generaci elektronicky řízených motorů. Oproti předcházející řadě motorů nabízí o 5 % vyšší výkon (168 kW), který je k dispozici v nižším spektru otáček než u jeho předchůdce (při 1 600 ot./min. oproti 1 800 ot./min), a také účinnější spalování (o 10 %). Je vybaven technologií automatické regenerace, která se aktivuje při volnoběhu. Motor je spřažený s inteligentním elektrohydraulickým systémem (základem je dvojité axiální pístové čerpadlo s proměnným průtokem a vysokým vstupním krouticím momentem), který dávkuje pouze takový průtok, který je potřeba pro daný typ příslušenství. Dochází tak ke snižování vnitřní ztráty v hydraulickém okruhu, což se pozitivně projeví nejen v nízké spotřebě paliva, ale také delší životností klíčových komponentů (jsou méně namáhány).

Trimble 3D pro rýpadla
Pojďme si ve stručnosti představit, z čeho se skládá a jak přesně funguje 3D nivelace Trimble na rýpadle Volvo EC250E L. Základem je sestava IMU (inerciálních) úhlových senzorů, které jsou nainstalovány na každém pohyblivém dílu rýpadla. Jeden senzor je na těle stroje, jeden na výložníku, další na násadě a na lžíci (konkrétně na systému přepákování). Pokud stroj pracuje se svahovací lopatou, pak je jeden IMU senzor také přímo na ni (sleduje příčný sklon svahovací lopaty). Kromě úhlů, které jsou sledovány IMU senzory, je dále nutné do řídicí jednotky nadefinovat vzdálenosti mezi jednotlivými čepy (pohyblivými částmi).

Pro navádění rypadla podle digitálního modelu terénu je nutné jej na zádi osadit dvěma stožáry s GNSS anténami. Díky nim zná stroj přesné 3D souřadnice levého a pravého hrotu lžíce. V kabině je umístěný 10“ dotykový displej, v kterém je nahraný 3D digitální model terénu, podle kterého rypadlo pracuje. Aby stroj vybavený nivelačním systémem 3D-GPS mohl pracovat s přesností ±2cm musí nivelační systém přijímat zpřesňující korekce (signál) přes radiomodem nebo přes internet (GSM modem Trimble SNM941). GSM modem slouží mimo jiné také pro přenos produktových dat (jako jsou například výpočty kubatur, mapování terénu atd.) ze stavby do kanceláře. Současně je možné tento modem použít pro telematiku, nebo servisní úkony nivelačního systému přímo z kanceláře Construction SITECH CZ.

Volvo EC250EL

Průtoky a tlaky se nastavují standardně na monitoru, do paměti lze uložit až 20 typů příslušenství.  Nový elektrohydraulický systém si vystačí s menším množstvím hadic a spojek, je proto spolehlivější a méně náročný na servis.

Co se týče další výbavy, nechybí klasické funkce jako indikace ECO provozu, automatické vypínání motoru (při nečinnosti po stanovenou dobu), automatické snížení otáček do volnoběhu nebo pracovní režimy, které optimalizují spotřebu PHM v závislosti na prováděné práci. Vybírat lze z možností I (volnoběh), F (přesný), G (všeobecný), H (težké provozní podmínky) a P (max. výkon). Chladicí systém byl konstrukčně upraven tak, aby poskytoval o 10 % vyšší chladicí výkon.

Podvozek rýpadla je robustní; má zesílený volnoběžný rám, články pásů a spodní kladky. Specialitou Volva jsou otěrové desky, namontované na konci násady, tedy v místě, kde dochází k největšímu pohybu a opotřebení. Výměna těchto desek je navíc snadná a rychlá. Aby byla zajištěna pevnost při ohybu, je táhlo pákového propojení lopaty vyrobeno z jednoho kusu.

SICHTECH

Zesílené plechy byly použity rovněž k zakrytování spodku otoče (chrání před ostrými úlomky hornin).

Příkladnou péči věnovali švédští konstruktéři běžné údržbě. Přístup ke kabině a nahoru k motorovému prostoru usnadňují šroubované perforované protiskluzové desky a systém madel a sklopného zábradlí. Všechny boční dveře jsou opatřeny masivními závěsy; uspořádání servisních bodů je logické a přehledné. Nechybí ani velká uzamykatelná skříňka na pravé straně a samotankovací palivové čerpadlo. Pro usnadnění údržby prodloužil výrobce servisní intervaly pro výměnu motorového oleje a olejového filtru (po každých 1 000 motohodinách).

Volvo EC250E L je povedený stroj s vysokou užitečnou hodnotou pro zákazníka. Je dotažený do nejmenšího detailu a s dodatečně namontovanou 3D nivelací jeho produktivita ještě více naroste. Více informací o stroji, o možnostech instalace 3D systémů, stejně jako o dodacích lhůtách, servisních službách, nebo možnostech financování vám poskytnou obchodní zástupci společnosti Ascendum Stavební stroje.

Tiskový kontakt

Antonín Jaroš
Sales Director

[email protected]
T: 725 785 658

Credit: Ascendum
(Publikace zdarma – kopie na vyžádání)
Fotografie & text: Jan Rybar